פריים טיים - עמוד הבית
והרי תוצאות המדגם


חברות החדשות מתכוננות למשדר המרכזי של הבחירות. אחת תפתח אולפן שקוף ברחבת הכנסת, השנייה תקים אולפן בגג עיריית תל אביב. האם יש צורך בגרנדיוזיות הזו ומה היה במערכות בחירות קודמות?

13:17 | 25.2.2015 , פלג אלוני

היה נדמה שהשינויים הכלכליים שעוברים על שוק הטלוויזיה בישראל בשנים האחרונות אילצו את חברות החדשות לוותר על המשדרים "השקופים" בימי בחירות. זאת במיוחד לאור העובדה שהמאורע הדמוקרטי הזה קורה קצת יותר מאשר פעם בארבע שנים. לפי הערכות, הקמת האולפנים והמשדרים עצמם עולים מיליוני דולרים, ואכן בשתי מערכות הבחירות האחרונות הערוצים המסחריים (2 ו-10) לא קיימו משדרים באולפנים שקופים למיניהם. אך הפעם שני הערוצים בונים אולפנים מיוחדים, בעוד ערוץ 1 יסתפק בהשקה סולידית לאולפן HD  חדש.

חדשות 2, שבדרך כלל לא מקימים אולפנים מיוחדים, לאור אחוזי הצפייה הגבוהים להם הם זוכים בכל מקרה, שינו פורמה הפעם. לפי "וואלה! ברנז'ה", חברת החדשות תקים אולפן ברחבת הכנסת, בו יערך משדר הבחירות המרכזי בהגשת יונית לוי וצוות הפרשנים והכתבים. בנוסף לכך, ייפרסו 20 ניידות שידור במרכזי המפלגות, שיעבירו תגובות ראשונות מהמדגם גם לתחנות טלוויזיה בחו"ל, עמם תשתף החברה פעולה. כמו כן, במהלך המשדר, יעשה שיתוף פעולה עם הזכיינית "קשת" ויופק משדר מיוחד של "ארץ נהדרת" בשידור חי.

בחדשות 10 החלו בבניית אולפן ענק בגג עיריית תל אביב. משם יועבר המשדר המרכזי עם תוצאות המדגם אותו תגיש תמר איש שלום. גם כאן, יתלוו למגישה צוות הפרשנים של הערוץ ומרואיינים שיגיעו לאולפן. לצורך הפרויקט, חדשות 10 גייסה חברת עיצוב גרפי שתעצב עבורה לוגו מיוחד וכן אריזה גרפית מיוחדת למשדר. לעומת הערוצים המסחריים, בערוץ 1 יסתפקו בהשקת אולפן HD  חדש, מהגדולים בארץ, לכבוד יום הבחירות, וכן יעשה שיתוף פעולה עם כתבי רשת ב' של קול ישראל.

האם זה נחוץ ומה היה בעבר?

אין ספק שיום הבחירות מספק אווירת חג מיוחדת, ולכן חברות החדשות רוצות להעביר את החוויה הזו אל המסך. אך עולה השאלה, האם ראוי להשקיע כספים רבים בהשקת אולפנים שקופים, בזמן ששוק הטלוויזיה נמצא במצב בעייתי מבחינה כלכלית בשנים האחרונות. זאת במיוחד לאחר שהערוצים הפסידו המון כספים כתוצאה מהמלחמה הארוכה שהייתה בקיץ האחרון.

לא די בסיבה הכלכלית, גם הסתכלות על העבר, מראה שבשתי מערכות הבחירות האחרונות לא היו אולפנים מיוחדים ואחוזי הצפייה לא ירדו. הפעם האחרונה בה חברות החדשות יצאו אל מחוץ לכותלי האולפן הרגיל, הייתה בבחירות 2006, אז ערוץ 10 הקים את האולפן השקוף בכיכר רבין ותוצאות המדגם הוקרנו על בניין העירייה. ערוץ 2 לעומתו, הקים אולפן תלת ממד מיוחד לשבוע הבחירות.

ב-2009 בערוץ 10 שידרו את הבחירות מהאולפן הרגיל, אך הקרינו את תוצאות המדגם על מגדלי עזריאלי. בערוץ 2 העבירו שידור מהאולפן הרגיל, וכך גם בבחירות 2013 בשני הערוצים. אך השנה "הגרנדיוזיות" חוזרת לטלוויזיה בגדול, גם בחדשות 10 וגם ב-2, מה שאולי לפחות יוסיף פלפל לתחרות בין הערוצים על השלט של הצופה בבית. 

PrimeTime.co.il - כל הזכויות שמורות ל- פריים טיים - מקבוצת פוקט